tisdag 5 mars 2013

Skallig på Facebook - check :-))

Jag föreläser ju ibland om hur man skall tänka positivt och våga saker.
Att gå utanför sin KZ som det så populärt heter.
KZ betyder "komfortabla zon". Ni vet det där stället, där man känner sig trygg, självsäker och kanske lite små cool (om det vill säg väl, vill säga).
Att gå utanför sin KZ, då hamnar man på ett ställe där pulsen blir hög, hjärtat skenar och eventuell handsvett sipprar. Ett ställe man instinktivt vill springa ifrån.

I mitt fall har "utanför KZ", varit att prata inför folk. Att föreläsa. Så jag bestämde mig för att jag inte ville hämmas av min blygsel. För exebitionisten i mig insåg ju tidigt, hur kul det måste vara, att stå på scenen. För då får man ju applåder :-)))
Så jag tog världens bästa kurs, Del Carnegie med helt underbara läraren Magnus Kornbakk.
För tre år sedan. Åh sedan dess har jag föreläst och jag älskar det. Åh kan jag så kan alla!!! Jag lovar.

Nästa gång jag hamnade utanför min KZ (alltså inte lite utanför, utan mer vilse och förlorad) var när Rapunzel ville ha en bild, med och utan peruk.
Ett helt naturligt önskemål från deras sida. Eftersom Rapunzel säljer peruker :-))
Klart att man vill se hur människan ser ut, utan peruk, för att kunna jämföra.

Då, när jag tryckte på skicka och mailet svepte iväg (ni vet hur det låter på en Mac, swisssccch) då lämnade jag min KZ.
Shiit vad nervös jag blev. Men man skall ju lära som man lever :-))
Och efter det har jag till och med varit skallig inför massor av människor på Rapunzels invigning här i Göteborg. Och nu som pricken över i´et. Skallig på Facebook.
Det är märkligt hur man flyttar fram sina gränser för vad som är KZ, för vad som känns okej.

Åh det känns faktiskt helt okej :-))
Och med tanke på hur fina saker Ida och några andra skrivit så blev jag alldeles rörd.
Och det känns helt okej, som inget konstigt alls. Inget konstigt alls, att vara skallig på Facebook.
Men vi skall inte förhasta oss :-))
Ni kommer ALDRIG att se mig flåsande uppför Avenyn utan peruk.
För jag har världens bästa peruk och den tänker jag använda 24/7
Kanske inte det man tänkte sig i somras, att hänga skallig på Facebook :-)))
Tur att jag hittade Ida och Rapunzel. För min nya peruk kommer att göra sig bra, när jag står med det där glaset rosé vin (som varit en del av min målbild) på någon av stränderna i Ramatuelle och blickar ut över medelhavet :-))



9 kommentarer:

  1. Heja dig!

    Vad tuff du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      men jag är nog inte tuff :-)
      Du hade säkert gjort samma sak, om du varit i min situation!

      Radera
  2. Jag har precis hittat hit och suttit och läst nu i en halvtimme. Ditt sätt att beskriva hur det är att leva med en svår sjukdom gör mig både berörd och inspirerad. Inspirerad av ditt mod och din styrka i hur du tacklar de motgångar som kommer emot dig. Skallig på fb. Good for you!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!!
      jag gör så gott jag kan, och blir oerhört glad om jag kan inspirera dig, för då kommer du att inspirera någon
      annan :-))
      Nu kör vi !!

      Radera
  3. Tack vare "Att vara någons fru" så hittade jag hit! Denna jävla sjukdom! Härligt att du har gett den en rejäl match. Hur längesedan är det du fick ditt besked?

    Jag har förflyttat mig 1 år från dagen då jag fick besked om cancer. Varje dag är en seger och en ynnest!

    Kram L

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du hittade hit, välkommen!
    Ja en jävla sjukdom!!!!!!
    Den 24 augusti fick jag en aning om vad det var och opererades den 24 september och började med cellgifter 11 oktober 2012 (jag kan varenda datum :-)))
    Hur går det för dig? får du fortfarande cellgifter?
    kramar och kärlek till dig!!!

    SvaraRadera
  5. Hittade hit tack vare " Att vara någons fru". Håller tummarna för dig! Vad snygg du var utan peruk =)/ Maria

    SvaraRadera
  6. Jag hittade också hit via finaste Emma efter att ha läst inlägget från invigningen. Har sträckläst, gråtit och inspirerats!
    Och jag kan bara hålla med Emma, du är så vansinnigt vacker!!!
    KRAM!

    SvaraRadera
  7. jaa,snygg som faan är cilla med eller utan hår.Det är hon alltdi,alltå med el.utan kalufs.Karm Marie

    SvaraRadera