tisdag 26 mars 2013

Hata lite, älska mycket :-))

Jag hatar cancer och jag hatar Fakturaenheten på Sahlgrenska.
Som bara lovar och lovar och lovar. Men inte håller sina löften.
Som att alla får ett Friskort.
Hur skulle jag kunna veta att man har rätt till fria behandlingar efter 1 100 kr.?

Det fick jag reda på, när jag betalt behandlingar och läkarbesök för över 4 000:-!!!
Eftersom jag inte visste att det fanns frikort, var det ju lite svårt att be om ett. För det måste man göra själv. Inte som på Apoteket, där det räknas av automatiskt.

Så det kanske är jag som är okunnig. Men varje gång någon pratat om Frikort trodde jag att det var Apotekets.
Kanske är jag naiv och tror att det löser sig. Lätt. För det gör det inte.
Jag är inte orolig för att jag inte kommer att få tillbaka pengarna retroaktivt.
Men varför måste de fortsätta fakturera mig och varför går fakturorna ut genom deras inkasso-bolag med påminnelseavgift varje gång. Fastän kvinnan i kassan lovat att nu är mitt konto tomt...

Så att vara i cancer-branschen betyder inte bara att man skall fighta mot cancer, man skall även hålla koll på alla slags add-on.
Så som Försäkringskassan, Försäkringar, regler, bidrag, rättigheter, skyldigheter (där är de snabba att hjälpa en :-) eller om man vill ha en second opinion.
Massor av konstiga saker som inte finns i en frisk människas tillvaro... Saker som ger lite halvångest, ont i magen och tar en massa tid.

Alltså jag säger som min mamma alltid sa; -Man måste vara frisk för att vara sjuk.

Men klart att det varje dag, finns ljuspunkter. Som min ögonfransar .-))
Och som att mina ögonbryn på väg tillbaka :-)) Alltså man ser från en dag till en annan hur det växt. Under natten :-))
Jag och Casey tittar förundrat varje morgon på alla nya små strån runt ögonen!
Måste säga att jag saknat mina älskade ögonfransar. Rätt mycket. Nu kan jag tvätta mig utan att få ögonen fulla av tvål. Eller gå ut när det blåser utan att få sandkorn i ögonen.

Och i kväll skall min begåvade lillasyster fotografera mig till mitt egna projekt med skalliga kvinnor :-)
Och vill du vara med, hojta till.
Kolla ögonbrynen!!!!!! Ögonfransarna är så korta, så korta. Men gör ändå väldigt mycket nytta :-))))




2 kommentarer:

  1. Bort med byråkratiskt krångel.
    In med fler friska fläktar .
    Keep up your good work. Cecilia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack !!!
      Du är snäll, inte meningen att gnälla men ibland blir allt övermäktigt...
      Hur går löpningen?
      Min går så tungt, så tungt ....

      Radera