söndag 10 mars 2013

Lektion i make-up #1 Ö G O N B R Y N

Har fått massor av mail där jag får frågor om hur jag makar mig. 
Om jag har några knep, var jag köper min make-up och hur jag får dit den på rätt ställe :-))
Som make-up artist känner ett litet ansvar att hjälpa mina medsystrar. 
Sedan måste jag säga, att lägga make-up på sitt egna hårlösa ansikte när man ibland känner sig ful och trött och sjuk, är inte riktigt samma sak som att lägga mak-up på någon annans ansikte (hårlöst eller inte) 
För det blir så många tankar när man på morgonen ser sitt hårlösa huvud. Och just nu känner jag inte att jag lägger en vanlig skönhets-make-up, utan jag målar dit en frisk person.
Så jag gör mitt bästa, med att dela med mig av mina små knep :-))) Hör gärna av dig du har något annat som fungerar bra.
Ögonbryns make-upen köper jag på Make-Up Store, fråga tjejerna där. (TRI BROWN COLOR heter den och består av tre nyanser) De är oftast grymma, eller så går du ner till Femman och bokar en tid hos Linn som jobbar där (ligger inhyst i Åhléns). Hon är bäst, ALLA kategorier.

Ni ser själva, hur det ser ut när man inte har några ögonbryn. Väldigt lurigt. Inget som ramar in ansiktet liksom.
Har man inga ögonbryn alls, kan det var svårt att veta exakt var ögonbrynen skall målas. Men har man kvar hårsäckarna, så ser man oftast var ögonbrynen brukar vara, även om man inte har något hår. Jag har exakt 14 riktiga hårstrån och några fjun, på den här bilden.
Det är bara en träningsfråga hur bra du får dit dina ögonbryn. Men i början kan det vara lurigt, så gör gärna små markeringar de första gångerna. En precis i höjd med ögon vrån, den andra markeringen där du har din högsta punkt på ditt naturliga ögonbryn och den sista markeringen där ögonbrynet vanligtvis tar slut.
Jag har testat, ögonbrynspennor (tar väldigt lång tid när man skall göra små små streck, och oftast är det så feta att det är svårt att få strecken att sitta fast en hel dag, Men vi har alla olika hud så kanske är penna ett bättre alternativ för dig). Sedan finns det kajalliknande ögonfranspennor (jag tycker att färgen blev för stark och det var svårt att sudda ut de hårda kanterna, men prova gärna) och den här snedställda penseln. Och den här penseln vinner i alla kategorier för mig. Men hitta gärna din egna favorit. Du vinklar penseln, lägger den mot huden och drar försiktigt. Och sedan gör du det försiktigt flera gånger tills du har en bra bredd på brynet och rätt nyans. Sedan kan du dutta på lite puder, för att få ögonbrynet att fästa bättre.
När du hittat din nyans på dina bryn så tar du en nyans mörkare och duttar lite. För att få lite nyanser, ögonbryn består ju av hårstrån i lite skiftande nyanser och för att få liv och djup i dina fejk-bryn, så lägg lite mörkare nyans.
För att få en fin blandning och mjuka övergångar och även så att de inte blir "för" perfekta så drar jag lite försiktigt med mitt finger.
Kan så här i efterhand se att brynet blev lite väl mörkt, den här gången :-)) Men då torkar man bara av lite med papper, eller så är man nöjd :-)) För det är ju så att brynen blir ju aldrig lika från en dag till en annan. Ibland vinklar man penseln lite fel, ibland är den fylld av gammal svart färg som jag är för lat för att tvätta av. Men som sagt, det är inte perfektion jag vill ha, för jag är ju inte helt symmetrisk i vanliga fall. Jag ser ju ut som en obäddad säng, med lite sned mak-up och rufsigt hår. Så blir det för rakt och "perfekt" känner jag mig som en druga :-))
(Druga = Dragqueen)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar