torsdag 28 februari 2013

Smit inte från skatten, den gör fan nytta!!

Använde ni kondom i natt ? :-)))

Faktura på faktura dimper ner i brevlådan.
En omgång cellgifter kostar 100:- (rätt billigt om man ser till vad det kostar, på riktigt) ett besök hos läkaren kostar 300:- (vare sig man behöver det eller inte, vare sig man är nöjd eller inte).
"Behöver" kanske inte jag skall bedöma :-)  men att träffa min förra cellgiftsläkare som bara fick mig att må dåligt eller den lilla mesiga AT-läkaren som inte kunde svara på några frågor över huvudtaget, kändes överflödigt.

Så nu trillar fakturorna in, jag har ju faktiskt sprungit där i fem månader. Och jag har gladeligen betalat. Rätt mycket blir det...
Men igår berättade en märklig (berättar mer senare .-)) kurator som ringde mig, att det finns frikort!!!!
Vad då frikort?
Jag har aldrig varit sjuk, hur i herrans namn skall jag veta att det finns FRIKORT på läkarbesök.
Man betalar tydligen bara 1100:- sedan är det gratis!!??!!!

Tack gode gud att skattepengarna man betalar går till något vettigt!!!
Kunde inte någon på avdelningen kläckt att det fanns Frikort och att man måste be om det själv!
Inte som på Apoteket där det sker automatiskt.
Visst har jag hört ordet Frikort, men jag har hela tiden trott att de menade just apoteket.
Jag säger som Broder Tuck i Sherwood-skogen, Prisa Gud! Här kommer skatteåterbäringen!

För med en skral lön i botten, -20% så får jag cirka 9 500:- från försäkringskassan varje månad.
Åh jag är evigt tacksam att jag får det.
Som egen företagare så är man inte precis bortskämd med att få pengar när man inte arbetar.
Jag veta att jag har rätt till det, och de kronorna är verkligen skillnaden på att, vinna eller försvinna. Men jag blir lika förvånad varje gång som deras utbetalning kommer :-)) och glad så klart!

Eftersom jag nu har näsan ovanför ytan så har jag försökt ta tag i "bruna-kuvert-saker" (-Nej jag vet att de är inte bruna längre, men förr i tiden när  jag var ung så var alla "jobbiga" kuvert bruna, tills det blev snack om att åter-använda papper och alla kuvert var bruna under 90-talet för att visa att man var politiskt korrekt i sitt miljö arbete :-))))
Så jag har nog löst mitt Friskorts dilemma, och jag får nog tillbaka pengar retroaktivt. Shiit va snällt :-)
Kvinnan på fakturaenheten på Sahlgrenska förstod verkligen mitt problem, tack!!!!!!
Så på måndag är det nog löst!!!

Fattar ni alla, att Sverige är rätt fantastiskt. Så betala nu skatt, utan att gnälla.
Nästa gång kan det vara din tur!
puss & kram
Visst att vädret är kasst och skatterna höga. Men när det gäller Frikort, då e Sverige rätt bra :-)))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar