torsdag 30 maj 2013

Min lever är ren!!!!!!!!!!

Tjohoooooo alltså!!!!
Jag var riktigt nervös inför lever-ultraljudet idag.
På riktigt.
Och stiliga doktorn glider in och tar sig tid Och scannar mig både högt och lågt.
Jag frågar och han svarar och svarar och letar och svarar.
Jag var tyst också :-))
Så att jag inte skulle fråga sönder hans koncentration.

Och det visade sig att levern var fri från metastaser, cystor, ödem  och kärlbildningar.
Och när han hade tittat på de gamla röntgen plåtarna hittar han INGENTING!!!!!

Ingenting vilket är helt underbart, så klart!!!!
Men vad någonstans gick det fel?
Så fel att jag oroat sönder mig i 7 dagar. Det är ungefär 168 timmar. Av mitt liv.
Med oro i kroppen och en trötthet som är omöjlig att sova sig ur.
För det går inte att sova. Helt onödiga tårar.
Och en dödsångest som kommer krypande så fort man sätter sig ner och försöker göra ingenting.
I 168 onödiga timmar har min kropp levt med ett hot över sig. Inte konstigt att man mår lite lurigt.
Och den där galna glädjen, jag kände den 15 feb. när jag var cancer-fri, infinner sig inte riktigt.

Givetvis är jag tacksam att det inte var något.
Jag är tacksam att de hellre ropar högt en gång för mycket, än en gång för lite.

Men det är skrämmande. Vi pratade om det igår. Vackra Ulrika som också är med i projektet.
Hon jobbar som personal-ansvarig på ett stort företag i Göteborg.
Och hon menade att deras tekniska prylar har bättre uppföljning än vad vi patienter (människor) har på Sahlgrenska!!!!!!
Och vi pratade om hur ineffektivt och orationellt de arbetar. Hur mycket som faller mellan stolar och hur lätt det är att missa något.
Att det inte finns rutiner eller ISO certifiering hur saker ska skötas. Ingen policy om hur man skall bemöta sina kunder (patienter).
Nöjd kund garanti är kanske svårt att få :-))
Alltså om Sahlgrenska skulle vara ett vanligt företag så hade de konkat för länge sedan.

Men jag säger än en gång; tack gode gud för min sjukvårdsförsäkring hos Länsförsäkringar!!!
Tack gode gud för min gamla sambo som rekommenderade mig att ta den.
Tack gode gud för att jag inte snålat på just den!!
Tack gode gud för att levern är frisk!!!

Men å andra sidan, vem ska jag nu lita på?

Men just nu känner jag mig lugn. Och så skall det förbli. Amen!!!
Så här avancerad är ultraljuds-maskinen. Och det fanns ingenting i mina orgn. För han kollade lever, njurar, mjälte och något mer som jag inte minns vad det heter :-))
Det här är min lever :-)) Rätt snygg om jag får säga det själv :-))) Dessutom i färg. Hade det varit någon cysta eller metastas så hade det varit svarta grejer. Jag vet inte vad du ser, men nog farao ser jag massor av svarta grejer... :-)
Men jag känner mig lugn nu :-))) Såååååå gotttt!!! 





14 kommentarer:

  1. Följer din blogg men har inte kommenterat innan.
    Underbart!!!! Glädjs med dig! Har gått igenom samma elände och samma diagnos, men för 10 år sedan. Även jag bor i centrala Gbg och blev behandlad på SS. Är friskförklarad idag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina!!!
      Ja då vet du hur jag känner. Tack för din kommentar. Grattis till din friskförklaring. Önskar såååå att den dagen var NU.
      kramar

      Radera
  2. Underbart Cecilia. Är så glad för din skull, följer din blogg och du är så full av energi och lust så det sprudlar om det iliksom att du inte försöker dölja när du känner dig ledsen, svag eller missförstådd. Du är så härligt ärlig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa!!
      Din kommentar värmer!
      massor av kramar till dig!

      Radera
  3. Fan va härligt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nästan i klass med RV40.............:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hahahaha NOT
      (sa han som aldrig haft cancer :-))
      kram

      Radera
  4. Yipppee, grattis. Ta dig nu ett glas eller två.
    Kram, Laila

    SvaraRadera
  5. Gött!! Grattis! Skål! Kram Tanja

    SvaraRadera
  6. Ingenting är toppen, vad härligt!

    Förstår din oro. Upplever själv oro precis som du beskriver den, det handlar om annat, inte cancer. En oro som äter upp en det är väl det vi upplevt/upplever du och jag. Jag hoppas så på att också få beskedet Ingenting. Hoppas...

    Glad för din skull

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag håller tummarna att du får samma skön besked, ingenting!!!!
      Vare sig det är cancer eller annan sjukdom så är man så sårbar.
      Kärlek och styrka till dig!!
      kram
      hör gärna av dig hur det går.

      Radera
  7. Grattis fantastiska Kvinna!! Gud vad jag blir glad för din skull. tag nu och fira detta rejält. Tycker fortfarande att din blogg är dagens höjdpunkt. Keep on the good work.
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du e så go G-B.
      Tack för att du finns med i mitt liv och stöttar och hejar på mig!!
      kramar och kärlek till dig!!!

      Radera