måndag 6 maj 2013

Idag skall vi rädda liv med Cecilia-Screening

Snälla alla kvinnliga läsare, jag vill uppmana er om en väldigt, väldigt viktig grej. Och alla män som någonsin älskat en kvinna måste hjälpa till.

Jag vill att du läser hela det här inlägget.
Och jag vill att du delar det här inlägget på alla sociala medier du kan!!!

Jag vill att vi tillsammans gör en privat screening. En "Cecilia-Screening.

För jag inser, efter Gyncacnerdagen i Stockholm.
Att det bara är ren tur, att jag lever idag.

REN TUR. Och så skall det inte vara.

För om nu landsting och sjukvård och politiker inte tycker att det finns pengar eller att det inte är tillräckligt "säkert" att göra en screening, så får vi väl göra den själva.
För jag önskar att ingen, INGEN kvinna skall behöva gå igenom det, som jag har gjort!!!
Och även om CA125 och HE4 inte är 100% säkert, för att upptäcka gyn-cancer
Så lovar jag att det är i alla fall 100% bättre att göra det man kan, än att inte göra någonting.

Och tänk inte "att det händer inte mig"
För det hände just mig!
Så där oväntat som det oftast är. Och jag är inte 65 år som median åldern är för den här sjukdomen. 1000 kvinnor dör varje år på grund av gyncancer. Det är rätt många.
ÖVERLEVNADEN ÄR I GENOMSNITT 30%
Sluta inte läsa nu. Jag vet att det är jobbigt.
Men jag lovar, att få cancer är ännu jobbigare.

Man kan inte rå för att man får cancer!
Men jag vill att ni skall ha ett val. Jag vill att ni skall vara upplysta.
Jag vill att ni skall känna till blodprovet CA125 och HE4. För det gjorde inte jag.
Nu när jag berättat detta här, så har ni ett val.
Att boka tid hos en gynekolog. Och göra en gyn-undersökning och be om ett blodprov.
Och stå på dig om de säger nej. Det är din rättighet. STÅ PÅ DIG!!! 

Så i mitt fall var det bara ren tur. Att jag sökte för en urinvägsinflamation och träffade Magnus och Katarina och att cancern dök upp i samma veva...
Varför screenar man inte alla kvinnor varje år. Jag vet pengar. Men det är ju inte gratis precis, att servera cellgifter var tredje vecka...

Så många gånger som jag sprungit till olika gynekologer genom åren. För jag hade endometrios. Och ingen enda av dem gjorde ett enda CA125. Ett enkelt blodprov som kan rädda liv.
Trots att alla sett, genom ultraljud att något varit fel. VARFÖR?
Varför, varför, varför???
Jag blir vansinnig när jag inser att jag lever för att jag hade tur. Turen att träffa två fantastiska läkare;  Magnus och Katarina på Kvinnokliniken på Carlanderska.
Inte för att jag hade cancer då, under alla de där åren med endometrios, men tänk om jag haft det.
Och endometrios blir tydligen inte cancer. Men det är samtidigt inte bevisat, att det inte blir cancer....

Att det handlar om pengar, det förstår alla.
Men kan någon snälla, räkna ut vad det kostar med cellgifter och behandlingar av alla som får cancer?
Förutom personligt lidande. Nära du sitter med en uppskuren mage och ett underliv som aldrig blir sig likt och du hoppas att du kanske kan få ligga igen, som på den gamla goda tiden.

Men tillbaka till "Cecilia- Screening".
Gå till din gynekolog eller vårdcentral och ta ett CA125 blodprovet och och ännu hellre HE4.
Nu gör man inte det provet överallt, men om vi börjar fråga efter det, så måste någon till slut lyssna.
Och även om ni ber om CA125 så kommer de med största sannolikhet att neka er.
För det gjorde de med en väninna, så sent som förra veckan. -Nej det behöver vi inte, var svaret.
Så trots att hon var inbokad för en gyn-operation, tog de inte ett CA125.
Jag blir galen!! Varför inte?
Så ni måste stå på er, för det är bara ett enkelt blodprov.
Men givetvis skall ni göra en gyn-undersökning, varje år!!!

Snälla snäll snälla.
Med största sannolikhet har ni inte har cancer, men varje år insjuknar faktiskt nästan 3 000 kvinnor i gyncancer.
Den tysta cancern, för det ger sig inte tillkänna innan den spridit sig och då mina vänner... är det bye bye
Om jag låter hård?
Det är meningen. Jag vill skrämma dig lite, till att få respekt. Respekt för ditt liv. Du har bara ett.
Så gör det du kan. Kläm på dina bröst och besök en gynkolog. Regelbundet. Snälllaaaaa!!!!

LÄS DET HÄR


Den relativa femårsöverlevnaden har långsamt förbättrats under de senaste decennierna. Detta beror främst på att nya läkemedel tagits fram som ökar livslängden för patienterna. Dock är förbättringen marginell jämfört med utvecklingen hos andra tumörgrupper t.ex. bröstcancer. Ovarialcancer har högst dödlighet (mortalitet) bland gynekologiska maligna tumörer. Sannolikt beror detta på svårigheterna att upptäcka sjukdomen tidigt.

 '
OCH DET HÄR...


Äggstockscancer delas in i fyra stadier grundat på tumörutbredningen. Stadium I innebär för att tumören är begränsad till äggstockarna, stadium II innebär spridning i lilla bäckenet, stadium III spridning till hela bukhålan och stadium IV innebär att sjukdomen har spridit sig även utanför bukhålan. Sjukdomen har ett smygande förlopp och diagnostiseras ofta sent eftersom den inte ger några symtom i ett tidigt stadium. Cirka 60 procent är i stadium III–IV vid tidpunkten för diagnos. Ju tidigare diagnosen ställs desto bättre prognos. Det finns idag ingen specifik markör för att upptäcka äggstockscancer i ett tidigt skede. Intensiv forskning pågår inom fältet. Figuren nedan åskådliggör stadiets prognostiska betydelse och betydelsen av att diagnosticera sjukdomen tidigt.

Ovarialcancer eller äggstockscancer, är elakartade tumörer som utgår från äggstockarna. Sjukdomen drabbar cirka 800 kvinnor varje år. Ovarialcancer kan drabba kvinnor i alla åldrar men är mycket ovanlig före trettioårsålder. Median åldern för insjuknande är 63 år. Prognosen är förhållandevis dålig och den relativa femårsöverlevnaden är 44 procent med regionala skillnader mellan 41,9-47,8%. Någon statistisk säkerställd skillnad föreligger inte utan skillnaderna kan bero på slumpen. Under 2009 dog 675 kvinnor till följd av sin sjukdom. Incidensen (antal insjuknade) har dock sjunkit sedan 1975, vilket delvis beror på p-pillrets skyddande effekt men också pga. en förskjutning i diagnossättningen. Idag krävs att äggstocksvävnad finns representerad innan diagnosen sätts. Tidigare sattes diagnosen även på misstänkta fall med spridd bukcancer hos kvinnor. Norra regionen har en population som motsvarar ca 10 % av Sveriges befolkning. Detta avspeglas i statistiken där Norra Regionen har ca 70 nydiagnosticerade fall av ovarialcancer per år(tabell 2)

Det handlar inte om en marginell diagnosgrupp. I själ- va verket rör det sig om cirka 2 900 cancerfall om året, vilket motsvarar cirka 12 procent av alla cancerfall hos kvinnor. Varje år dör nästan 1 000 kvinnor på grund av maligna tumörer i de kvinnliga könsorganen.









1 kommentar:

  1. Oerhört viktig information.
    Du äger .... I skrivning med!

    SvaraRadera