torsdag 27 juni 2013

God morgon klimakterie Cecilia :-))

Vaknar med ont i halsen. Så det blir ingen yoga idag heller. Trots att min kropp skriker efter lite yoga.
För allt det onda i knäna och höfter har liksom trillat ner i anklarna :-) känns som de är jätte svullna. (de är de inte :-) 
Och har jag suttit still en stund så är jag värsta stel. Jag går som en gammal tant. Jag lovar :-))
Jag fick ett mail från Cancer-rehab.
Svaret på mina prover hade kommit.
Och det var ju inget cancer-farligt. 
Men ändå blev jag ganska ledsen. För jag fick ett svårtytt brev där jag inte förstod så mycket, för det fanns inga referensvärden. Men kontentan var att jag är i klimakteriet  "big time".
FSH var 58,8 och det var tydligen lågt. Lika så testosteron var under 0,400 (är det därför alla mina muskler bara försvinner?) och Östradiol var under 50. Som sagt det säger mig ingenting....

Åh bara så där, utan att läkaren har träffat mig så vill de sätta mig systemsik hormonbehandling. Så står det längst er i mailet.
Och recept finns tydligen att hämta ut..... redan nu.... bara så där....
Allvarligt talat, skall man bara äta hormoner utan att  få instruktioner. Och den viktigaste frågan för mig är...
Varför behöver jag dem?
Är mina besvär verkligen så illa att det är värt att äta hormoner???
Jag har ju vansinnigt ont i leder. Och hela kroppen är ju så mycket stelare än innan. Men det kan ju enligt Lisen, också vara sviter efter cellgifterna.
Efter som jag inte, (ursäkta min rätt framhet) legat med någon än så har jag inte en aning om sex fungerar eller inte. Jag känner att min muskelmassa är obefintlig. Men det har jag ännu inte fått något svar på om det beror på för lite träning, fel kost eller sviter av cellgifter eller om det verkligen är en klimakteriegrej...
Vem kan svara på min frågor?
Vem kan ge mig ett alternativ?

För det är mest min starka kropp, klädd med muskler jag saknar mest. Så hormon som hormon, kan man dopa sig då med tillväxt hormoner som byggarna gör? Steget verkar ju inte vara så långt :-))

MEN....  det fantastiska är!!!!!! :-))) Att sedan jag kom hit ner till Frankrike så har jag bara haft en enda värmevåg!!!! :-))
Åh vad jag har lärt mig så framkallas värmesvallningar, yttre påverkan som värme, stark mat och alkohol. Snabba värmeomslag (om när du sätter dig i en stekhet bil) träning och jag antar även att sex ingår i den kategorin (självsex gör det definitivt :-)) . Men också av stress och om man blir upprörd, rädd eller hamnar i situationer som man inte känner sig bekväm i. Upprördhet.
Och jag har varit med om flera av de här kategorierna de sista dagarna och ända inte haft någon värmeattack.
Så det kanske är så att lite varmare klimat är mitt naturliga tillstånd :-))

Men jag äter ju faktiskt biologisk hormon. Som jag får av Evangelos. Hemma i Sverige känner jag direkt av om jag slarvar med dem. För då blir värme-attackerna så mycket starkare och kommer så mycket oftare. Men som sagt, jag har slarvat lite här nere och ändå mår jag bra :-))) Men från och med nu när alla partyglada svenska åker hem så skall jag sköta mig såååååå ordentligt.
Lägg till bildtext




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar