torsdag 17 januari 2013

Tusen cancer frågor på en minut

Jag kanske inte orkade med allt jag lovade att orka med idag, men jag mår så mycket bättre!!!
(huvudet och tankarna är nästan normala :-) nu skall bara cellgifterna ut ur kroppen så jag slipper alla värkande skelett delar, och konstiga bieffekter :-))

Hade ju lovat att ta en bild, för Cancer fonden idag..
De visste inte om att jag också var i cancer-branschen :-) kanske att jag avslöjar det när jag vet att de är riktigt nöjda med bilden.
Jag fotade en forskare på Sahlgrenska, som jobbade med någon tarm-bakterie som ofta utvecklas till cancer. Eftersom jag inte avslöjade min cancer-identitet :-) vågade jag fråga några frågor.

För henne var jag ju en driven fotograf som ville sätta mig in i min modells arbete och kunde naturligt fråga massor av oväntade frågor.
Hade jag där emot berättat att jag hade cancer, så hade jag blivit en patient i hennes ögon. Jag hade framstått som desperat med alla min frågor och jag hade hamnat i underläge. Rollfördelningen hade blivit grymt obalanserad och inställningen till mig hade ändrats på 2 sekunder.
Men jag frågade lugnt på, lite Wallraffande ni vet :-))
Så min trötta cytostatika-hjärna minns i alla fall, att hon sa det här:
-Att man i de flesta cancer arter/sorter inte vet hur cancern startade/uppkom.
-Att om man räknar in ALLA cancer sorter som finns så är det fler än 30% av befolkningen som någon gång kommer att drabbas av cancer. Och...
-Att hittar man en fungerande medicin, så slutar man i stort sett att forska på just den cancer sorten. Ganska förståeligt, men också lite skrämmande.

Sedan hem och vila :-)
Lilla-syster-yster dök oväntat upp och vi gjorde världens godaste paj till lilla Casey som ligger med hög, hög feber. Hon är så dåliga att hon inte ens ville ha paj, så vi fick desto mer!!!

Tvingade mig att springa lite idag också. För då släpper illamåendet, men benhinnorna värker. När jag sprungit 4 km kändes det som när jag sprang upploppet på Medoc Marathon. 4 km eller 4 mil, skillnaden var hårfin! :-))
Den godaste hallon & blåbärspajen jag någonsin ätit!!!! Ta ett paket blåbär och ett paket hallon (frusna) lägg i en form. Smält 1 dl smör, rör ner 2 dl socker, 2 dl vetemjöl och slutligen 2 dl havregryn. Massor av kärlek också. Blanda. Häll, smeta ut över frukten. In i ugnen 16 minuter i 200 grader. Tar typ fem minuter att blanda ihop.. Sååååå gooooottttt!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar