måndag 30 september 2013

What a team, med G-B i spetsen :-))

Söndagen var ju vikt för Globeathon.
För att lyfta fram gyncancer.

Eftersom Cancer-Branschen är så segregerad hamnar vi med ovanlig cancer lite utanför. Både när det gäller anslag, bidrag och forskning.
Är det inte för jäkligt?
Jag vet att det "bara" är 2 700 personer per år som insjuknar i gyncancer mot 6 000 kvinnor som varje år får cancer.
Men ändå, borde vi inte jobba ihop...??

Det var patientföreningar och Regional Cancercenter i Väst, som höll i arrangemanget, som gick av stapeln på Centralen här i Göteborg.
Vi delade ut informations lappar och så fick de som ville, gå en poängpromenad.
Frågorna handlade givetvis om Gyncancer.
Vinst till alla; En Sverige lott. (jag älskar den typen av tävlingar när alla får pris :-)))

Jag försökte verkligen dela ut lappar.
Men de flesta körde min egna taktik :-)
Att "gå-förbi-med-gamnacke-och-stirra-snett-framför-sig-å-tro-att-ingen-ser-mig"
Jag kände mig som värsta telefon månglaren. Jag försökte verkligen se sådär glad och inbjudande ut, så att folk skulle stanna. men det var nog fel taktik. För det var ingen som gick på det :-))
Så jag tror knappt att jag fick delat ut, en enda lapp.
Men det var faktiskt en hel del, förutom de redan frälsta, som kom förbi och pratade lite.
GP uppmärksammade det, med en liten, liten notis.

Som jag förstår det finns det två rikstäckande organisationer; Gynsam och Nätverket mot Gynekologisk Cancer, i Sverige
Det finns även en lokal förening till gynsam.se som heter Ada & Beda, här i Göteborg.
Jätte trevliga tjejer som höll i det, så vill du prata med någon, kan man kontakta dem!

Men än en gång undrar jag lite försiktigt. Varför man inte går i enad front?
Än att dela upp sig och sprida krafterna på olika håll. För då gör ju alla samma sak, två gånger...
För vi är ju inte så många, och medelåldern på gyncancer är ju ganska hög och dödligheten är ju också ganska hög.. så...
Men vem är jag att ha åsikter om något jag inte känner till.
Men som nykomling, så ser man ju saker lite från sidan.
Och det vet vi ju alla, hur lätt det är att ha åsikter då :-))

Det var i alla fall ett fantastiskt fint arrangemang.
Tack för att jag fick vara med!!!!
Coolaste G-B dök upp. Den finaste Gun-Britt man kan ha!!!! Vad jag tycker om dig!!!
Min fina doktor Marie, med sina kollegier. Som jobbar lite på RCV
Kanske inte snyggast i stan. Men jisses vad vi syntes bra!!!
Jag säger bara. Gå till doktorn så fort ni känner att något inte står rätt till. Du känner din kropp bäst. Och ge dig inte. För alla läkare är inte så trevliga som det här gänget.
Vi hade väldigt roligt!!
Åh så fick jag äntligen en bild på mig och Marie. Tack Casey för att du kom förbi. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar