måndag 20 januari 2014

Hitta djupet i lungorna och lugnet i hjärnan !!!

Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag (och Anna) är på rätt spår.
För varför har ingen sagt att det finns medicinsk-yoga. Eller meditations-yoga. 
Andnings-yoga kallar Lotta på Divine Yoga det för (många skräms tydligen av ordet meditation) som ett sätt att ta sig tillbaka från cancer, andra sjukdomar och jobbiga händelser.
Att lära sig andas, djupt. Är ju bara för hela kroppen.
För syresättningen, för ceratoninhalten, för musklerna, för sexet, för hjärnan och för lugnet. 
För att ha ett verktyg att ta till, när stressen blir för stor. 
Nog har jag tränat yoga hela tiden. Vilket hjälpt mig oändligt mycket. 
Men det här kändes som en nystart. 
Att börja från grunden. Med andning. Att börja i rätt ände. 
Så jag tackar finaste GB av hela mitt hjärta som bjöd med mig. 
Som smsade och förklarade, var-när-hur.
Sådana saker kan ibland (obegripbart inser jag för en utomstående) vara omöjliga att genomföra för egen maskin. Det blir ett slags inre motstånd. Man säger ja, för man vill. Men kroppen säger nej.
Så tack finaste GB, för att du tog med mig!!
Och vi var åtta söndags-glada som andades för glatta livet. 
Lotta guidade oss med fast röst och mjuk framtoning. Och utan att ge oss utrymme, att tro att vi inte skulle klara det. 
Så vi satt, låg och andades. Länge och mycket och kontrollerat. När jag andades som mest långsamt så klarade jag av att andas bara 3,5 andetag per minut. 
Men så har jag ju tränat länge. Löpningen hjälper till så klart :-)
Men för att knyta ihop de hela.
Det där med träning och rehabilitering är såååå viktigt. 
Jag vet så många av oss ex-cancriga, som skulle mått bra av att fått lära sig lite andningsteknik, samtidigt som den första cellgiftspåsen serveras.
Så jag vet att vi har massor med att göra. Tur att det är måndag i morgon, för då sätter vi igång :-))
Och jo, jag skall prova medicinsk-yoga nästa vecka hos Lotta. Studion ligger på Avenyn, 150 meter från min dörr :-))
Finaste GB, Lotta och jag efter passet, som var helt underbart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar