måndag 8 oktober 2012

Dansa i neon med radioaktiva cecilia

Cellgifter, okej. Men det stannar inte där. För hela tiden tillkommer små add-on. Idag är det njurtest som gäller. Hur enkelt som helst - NOT.
-Man sprutar bara in lite radioaktivt ämne, som skall gå igenom dina njurar. Exakt 4 timmar senare skall du vara tillbaka för då vi tömmer dig på ytterligare blod, säger sköterskan allvarligt.
Det tar 40 minuter och två experter innan någon lyckas sätta in en slang i ett blodkärl. För att tömma mig på blod och därefter spruta in den radioaktiva vätskan. -Du har så tunna blodkärl och är så underviktig, så du får säkert operera in en shunt, säger samma sköterska med sin domedags röst. -Men, my goood, fler add-on. Jag vill verkligen inte ha en enda nål, inte ett enda är mer ärr på min kropp. Jag får drygt 3 timmars frihet, för att sedan låta sköterskorna åter upprepa 40 minuters kamp med min arm. "Men" är njurarna inte bra = inga cellgifter. Så jag håller tummarna så knogarna vitnar.
Det visade sig att sköterskan bara jobbat där 4 veckor, inte konstigt att det blev söligt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar