lördag 8 december 2012

Lite ensam...

Varje vecka tar jag en spruta med biologisk/komplementär medicin hos Evangelos. Åh idag var dagen. Åh det blir alltid en påminnelse att, hur glad och positiv jag än är så är jag faktiskt sjuk, eller i allafall under en behandling av en ibland dödlig sjukdom. Åh det skrämmer mig. Hade så önskat att jag haft någon vid min sida som kunde muntra upp mig, som kunde kramat mig och hållt min hand och sagt att allt kommer att bli bra. För just då, just där, blir man så väldigt liten. Klart att jag klarar det själv och ibland är det kanske bra att vara ensam. Men när jag skall ta cell-gifter och sprutor så blir cancern så närvarande och påtaglig. Men hos Evangelos är det okej att gråta och han är en av världens mest empatiska människor :-)  Så jag vet inte om det var brist på sömn eller saknaden av C som gjorde mig lite vek idag. För oftast har vi jätte kul!

Evangelos berättade värsta solskenshistorien idag om en 74-årig man som fått cancer på ena lungan. På grund av hans höga ålder kunde man inte ge honom cellgifter (han skulle enligt läkarna inte klara den tuffa kur som skulle behövas). Operera gick tydligen inte heller på grund av cancerns läge. Så läkarna gav honom högst ett par år att leva, detta var i somras. Mannen kom i kontakt med Evangelos och bad honom göra "något". Vad som helst. För han hade ändå inget att förlora. Evangelos resonerade på samma sätt och erbjöd honom samma typ (givetvis annat medel i sprutorna) som jag får.
Under fem månader behandlades han med komplementär medicin. Och i måndags gjorde man en ny magnet röngten och hittade ingen cancer!!! Läkarna trodde (givetvis) inte sina ögon. Och undrade så klart vad han gjort. Jag vet att den här mannen inte är ett vetenskapligt bevis.

-Men visst borde fler få chansen att behandlas med den här typ av medicin, vare sig det är cancer eller något annan sjukdom?
I Tyskland erbjuder "vanliga" läkare den här behandling i kombination med strålning eller som i mitt fall cellgifter. Och där finns det vetenskapligt bevis, men på något sätt så anser sig Sverige veta bättre och säger att det inte är seriöst. Jag är så glad att jag stötte på Evanglos innan allt det här hände och att jag får bästa vanliga vården men också bästa komplementära behandlingen. Tyvärr är den rätt dyr, så i mitt fall handlar det om prioritering. Jag vill ju leva, jag vill ju bli frisk. Så då finns det ingen prislapp som är för hög (jo det gör det ju så klart :-) men såååå dyrt är det inte. Och det är ju rätt dyrt att vara sjuk också!
Rätt vanlig dag på Evanglos klinik :-)
Rätt knasigt :-) Casey pimpade oss gangnam style :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar